För några år sedan var de stora sportmärkenas försäljning av skor och kläder för just idrott – d.v.s. löparskor, fotbollsskor m.m. – på väg ned. Nike valde då att göra en satsning på specialiserade butiker, inriktade på olika sporter. Detta var ett försök att vända trenden, och det ser ut att ha varit ett genidrag. Visst säljer Nike skor online, men de fysiska butikerna är viktiga för att bygga upp varumärket, vilket i sin ut ger mer försäljning även online.
Butiken i Eugene
I den amerikanska staden Eugene har Nike öppnat en butik specialiserad på löpning, och fler kommer att följa runt om i världen. Lokaltidningen i Eugene, the Register-Guard, intervjuar Tim Hershey, vice styrelseordförande för Nike:
We call it running amplified,” Hershey said, “It’s not just what (runners) compete in, but what they train in and how they express that running lifestyle. … There will be an expanded assortment for the road as well as track.”
The store also will have a heavy focus on Nike’s history, Hershey said, a reflection of the company’s local origin. “There will be some really deep, rich storytelling around Nike’s early beginnings,” he said. “Right in the middle of the store is a VW microbus that kind of tells the story of the early direct to consumer sales, that’s how Phil Knight connected to the consumers in the early days.”
Staden Eugene, den näst största i delstaten Oregon, är historisk mark i Nike-sammanhang. Phil Knight, som var med om att grunda företaget, föddes förvisso i Portland, men studerade vid universitetet i Eugene, och hade en ganska lovande karriär som löpare här.